خبرنگاران گذر فرهنگی، در هفته ای که گذشت

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، تهران- خبرنگاران- درگذشت بدرالزمان قریب پژوهشگر، ایران شناس، زبان شناس و شاعر و مترجم پیشکسوت و نامدار ایران را می توان از مهمترین و البته تلخ ترین رویدادهای هفته ای که گذشت، مطرح کرد.

خبرنگاران گذر فرهنگی، در هفته ای که گذشت

عرصه فرهنگ و هنر در هفته گذشته شاهد خبرها و رویدادهای تلخ و شیرینی بود که در ادامه روزهای کرونایی سعیشان نشان دادن تداوم حیات و دمیدن روح زندگی و امید به این حوزه است. از جمله رویدادهای تلخ هفته ای که گذشت درگذشت بدرالزمان قریب، پژوهشگر، ایران شناس، زبان شناس نامدار بود، قریب، پژوهشگر زبان سُغدی، ادیب، شاعر، مترجم و مدرس دانشگاه، روز هفتم مردادماه در سن 91 سالگی درگذشت.

او متولد 1308 بود و فرهنگ سُغدی(شاخه ای از زبان های ایرانی میانه شرقی و از خانواده زبان های هند و آریایی است که در فاصله میان سده های دوم تا دوازدهم پس از میلاد، مردمان ایران تبار ساکن در حد فاصل رود سیحون و رود جیحون بدان سخن می گفتند)، به سه زبان (سغدی - فارسی- انگلیسی) شاخص ترین اثر وی به شمار می رود. قریب از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

** حبیب احمدزاده نویسنده، فیلمنامه نویس و مستندساز با انتشار متنی کوتاه در فضای مجازی از ابتلای خسرو سینایی کارگردان شناخته شده سینمای ایران به ویروس کرونا اطلاع داد.

** فیلم سینمایی هفت و نیم به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی که قرار بود از هشتم مرداد اکران آنلاین گردد به تاخیر افتاد و این فیلم سه شنبه 14 مردادماه نمایش داده خواهد شد.

** مدیرکل دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آثار گفت: 26 اثر فرهنگی تاریخی از استان های هرمزگان، گیلان، کرمانشاه، کرمان، فارس و قزوین در فهرست آثار ملی و 9 اثر نیز از هفت استان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی ثبت شد.

** مسعود گلزاری، باستان شناس و ایران شناس پیشکسوت، پنجم مردادماه در 86 سالگی و بعد از عمری کوشش در شناخت ایران دامن از جامه خاکی برکشید.

** جشنواره نوای خرم امسال برگزار نمی گردد. بردیا صدرنوری آهنگساز، نوازنده و مدیر برگزاری جشنواره و جایزه موسیقی نوای خرم با بیان اینکه هفتمین دوره این جشنواره در سال 1399 برگزار نمی گردد، شرح داد: با توجه به شرایط ناشی از بیماری کووید 19 و عدم امکان برنامه ­ریزی برای اجراهای صحنه ه­ای و گروهی بخش رقابتی، هفتمین جشنواره و جایزه همایون خرّم در سال 1400 برگزار می­ گردد.

** خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان نام موسسه فراگیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. فرایند ادغام سه مؤسسه شبه دولتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، مؤسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از اواخر سال گذشته شروع و ابتدای امسال با هدف چابک سازی این معاونت و در کنار آن ادغام بعضی از وظایف این مؤسسات در یکدیگر و ایجاد ساختاری تازه انجام شد.

افتخارات هنری ایران در جهان

** فیلم سینمایی خورشید به کارگردانی مجید مجیدی به رقابت برای دریافت شیر طلایی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز راه یافت. همچنین فیلم جنایت بی دقت به کارگردانی شهرام مکری دیگر نماینده ایران در بخش افق های نوی جشنواره ونیز است. فیلم دشت خاموش به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی هم در بخش رقابتی افق های نو این جشنواره حضور دارد.

جشنواره بین المللی فیلم ونیز یکی از قدیمی ترین رویدادهای سینمایی جهان و ویترینی برای نمایش بهترین تولیدات سینمای جهان است که هر ساله در جزیره لیدو ونیز برپا می گردد.

هفتادو هفتمین دوره این جشنواره با وجود شیوع کرونا از 2 تا 12 سپتامبر امسال (12 تا 22 شهریور) برگزار می گردد.

** فیلم انیمیشن آدم خانگی به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، برنده جایزه اول بخش انیمیشن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه جوان cinrecreo شهر مانتا در کشور اکوادور شد.

** فیلم کوتاه بنر به نوزدهیمن جشنواره SAN DIEGO در آمریکا در بخش فیلم های مربوط به قرنطینه راه یافت. این فیلم کوتاه که علیرضا غلامی نوشته و کارگردانی نموده است، شرایط زندگی در دوران همه گیری ویروس کرونا را به تصویر می کشد.

** دو عضو کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اردبیل از مسابقه بین المللی نقاشی و پوستر بنیاد صلح و همکاری کشور اسپانیا دیپلم افتخار دریافت کردند.

بر اساس این خبر از میان 1079 اثر از 25 کشور جهان آیلین نجفی عضو 11 ساله مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون اردبیل در بخش پوستر پیروز به کسب دیپلم افتخار شد.

هم چنین آنیسا محمدباقرزاده عضو 7 ساله مرکز فرهنگی هنری شماره پنج کانون اردبیل در بخش نقاشی مسابقه بین المللی نقاشی و پوستر بنیاد صلح و همکاری سال 2019 دیپلم افتخار گرفت.

** سینمای ایران در عرصه بین الملل همچنان خوب عمل می نماید و در تازه ترین حضور پنج فیلم از ایران در دو جشنواره ترانسیلوانیا و شانگهای رقابت می نمایند.

** فیلم کوتاه برچسب به کارگردانی محمد شهرستانکی به پنجمین دوره جشنواره ای در فنلاند راه پیدا کرد.

** فیلم سینمایی یلدا ساخته مسعود بخشی در جشنواره تابستانی و پاییزه تالین نمایش داده می گردد.

رویدادهای فرهنگی و هنری جهان

** هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز با نمایش فیلم جدید دانیله لوکتی کارگردان ایتالیایی سازنده فیلم زندگی ما (La nostra vita)، شروع به کار می نماید.

** نامزدهای اولیه جایزه بوکر امسال در حالی معرفی شدند که بیش از نیمی از آنها اثر نویسندگان تازه کار هستند.

** بازیگران سیاه پوست در فهرست نامزدهای هفتادودومین دوره جوایز امی حضور پررنگی داشته و رکورد جدیدی برجای گذاشتند.

در مراسم اعلام نامزدهای جوایز امی 2020 که به دلیل کرونا به صورت مجازی برگزار گردید، 34.3 درصد نامزدهای بازیگری از بین بازیگران سیاه پوست انتخاب شدند.

** فهرست نامزدهای هفتادودومین دوره جوایز امی (Emmy Awards) به دلیل شیوع کرونا، در یک برنامه زنده اینترنتی اعلام شد.

** اولیویا دو هاویلند (Olivia de Havilland) مسن ترین دارنده جایزه اسکار نقش زن و از آخرین بازماندگان عصر طلایی هالیوود، در سن 104 سالگی درگذشت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران گذر فرهنگی، در هفته ای که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گذر فرهنگی، در هفته ای که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید