آشنایی با دنیای خوشمزه دونات ها

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، انواع دونات را می شناسید؟ اگر دلتان یک شبرینی و میان وعده خوشمزه می خواهد که در دسترس هم باشد، باید به دنبال یک دونات خوشمزه باشید. دونات که در لاتین به دو صورت Donut - Doughnut نوشته می گردد، یک نوع شیرینی است که در آن خمیر تهیه شده پس از آماده سازی در روغن سرخ میگردد و پس از سرخ شدن با تاپینگ های مختلف طعم دار و تزیین میگردد. این شیرینی معمولا به عنوان دسر، میان وعده و البته وعده صبحانه سریع مورد استقبال قرار می گیرد و تقریبا در تمامی کشورها و اقوام، اسنک پر طرفداری می باشد و بصورت خانگی و یا صنعتی در نانوایی ها، شیرینی فروشی ها و البته بصورت تخصصی تر در دونات شاپ ها عرضه می گردد.

آشنایی با دنیای خوشمزه دونات ها

دونات ها را در هر کشوری تقریبا می توان یافت که با توجه به سلایق و ذائقه های مختلف درست می شوند .

دونات ها اغلب به صورت دایره و رینگ شکل هستند و البته می توانند بسیار متنوع و در اشکال مختلف تهیه و فراوری شوند. به عنوان مثال فیلد دونات یا دونات توپر که با شکلات، کرم، مربا و … پر می شوند نیز بسیار پر هوادار هستند. همچنین دونات های گرد کوچک به نام دونات بال و یا دونات هول و یا دونات بایت هم از پرهوادارهای انواع آن هستند. به همین منظور در این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ نت ترکیه ده نوع از بهترین دونات هایی که در جهان پخته می شوند را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما در ادامه همراه باشید.

انواع دونات | بمبولونی (Bomboloni) ایتالیا

اگر به ایتالیا سفر کردید و در آنجا هوس دونات کردید بدون تردید باید بومبولونی سفارش دهید. بومبولونی نوعی پیراشکی است که در شهر فلورانس ایتالیا محبوبیت فراوانی دارد. بمبولونی ها نه تنها ظاهری هوس انگیز دارند، بلکه اسمشان هم به نظر خوشمزه می آید.این دونات های ایتالیایی را از یک خمیر مخمر نرم تهیه می نمایند، سپس آن را سرخ کزده و در شکر می غلتانند. درون بمبولونی را هم با خامه شیرینی یا شکلات آب شده پر می نمایند. این دونات های خوشمزه، برای صبحانه، میان وعده یا هر زمان دیگری سرو می گردد.

بمبولونی (Bomboloni) را در بیشتر شیرینی فروشی ها و دونات شاپ های ایتالیا می توان یافت.

بیگنت (Beignet) فرانسه

در فرانسه ، مشهورترین دوناتی که وجود دارد، بیگنت Beignet نام دارد. به بیان ساده ، beignets تکه هایی از خمیر مربع شکل است که کاملاً سرخ شده و با پودر قند تزیین می شوند. بهترین حالت خوردن بیگنت، گرم سرو کردن آن است. در حالت ایده آل هم بهتر است آن را با یک فنجان قهوه یا کافه au lait همراه کنید!

به غیر از فرانسه ، این پیراشکی های خوشمزه را می توانید در نیواورلئان ، لوئیزیانا هم امتحان کنید.

انواع دونات | کریسپی کِریم (Krispy Kreme) انگلیس

وقتی در انگلستان هستید ، به هیچ عنوان خوردن دونات های کریسپی کِریم را از دست ندهید! کریسپی کِریم (Krispy Kreme) شرکت زنجیره ای غذایی در حوزه دونات است که در آن می توانید انواع خوراکی ها ، البته از جمله دونات های مختص به کریسپی کِریم را امتحان کنید. این مدل دونات شاپ ها در منچستر به خصوص محل عرضه دونات های کریسپی بسیار پرهوادار است.

کریسپی کِریم علاوه بر منچستر در نیویورک هم شعب متعددی دارد و روزانه افراد زیادی جهت خوردن دونات های خوشمزه آن به این فروشگاه ها مراجعه می نمایند.

دانکین دونات (Dunkin Donuts) آمریکا

وقتی به ایالات متحده می روید، با بیشتر شیرینی ها و غذاهایی که در فیلم های هالیوودی میبینم روبرو میشویم. در آمریکا شما می توانید طعم واقعی و خوشمزه شیرینی ها را تجربه کنید. دانکین دونات Dunkin Donuts یک شرکت آمریکایی فراوری و عرضه شیرینی های دونات و همچنین کافی شاپ های زنجیره ای است که در سال 1950 توسط ویلیام روزنبرگ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ایالت ماساچوست واقع شده است. در دانکین دونات Dunkin Donuts شما یکی از خوشمزه ترین دونات های جهان را میل می کنید.

دانکین دونات انواع مختلفی از دونات ها را دارد. انواع دیگر محصولات نانی و ساندویچ ها شامل بگل، شیرینی، مافین، حفره دونات تحت نام تجاری مانشکین، ساندویچ های برشته شده در فر با نام تجاری Big N Toasted، و ساندویچ صبحانه دونات لعاب دار از جمله آنهاست.

لوکوماد (Greek Doughnuts) یونان

گرچه یونان در چهارراه اروپا ، آسیا و آفریقا واقع شده است ، اما میراث غذاهای خود را تمام و کمال حفظ می نماید. لوکوماد یا همان دونات یونانی با سایر دونات های کشورهای معرفی شده تا کنون متفاوت است. دونات یونانی Greek Doughnuts نوعی دونات محلی است که اندازه آن نسبت به دونات های معمول کوچکتر است اما طعم فوق العاده ای دارد. لوکوماد گلوله های کوچک عسلی به اندازه یک لقمه هستند که نسخه یونانی دونات محسوب می شوند که به خوبی طلایی و ترد سرخ شده اند. این دونات های یونانی به طور سنتی در شربت عسل داغ غلتانده می شوند و روی آنها را با دارچین و گردوی خرد شده یا دانه های کنجد تست شده تزیین می نمایند. دونات های یونانی (Loukoumades) مملو از عسل و گردو بوده و مقاومت در برابر نخوردن آنها بسیار سخت است!

دونات لعاب دار (Glazed Doughnuts)

منطقه آسیای غربی کاملا تحت تأثیر نوع غذاهای اروپایی واقع شده است. در این منطقه یک نوع دونات لعاب دار Glazed Doughnuts تهیه می گردد که خاستگاه آن باید مرتبط با جشن حنوکا یهودیان باشد. دونات لعابدار را بیشتر در تعطیلات و اعیاد مرسوم تهیه می نمایند. این دونات لعابدار یکی از پرهوادارترین دونات ها در سراسر جهانست که بسیار هم خوش طعم است و شکل آن هم دایره ای کلاسیک با سوراخ در وسط آن است. دونات و قهوه دو یار جدانشدنی در این منطقه هستند. این دونات ها معمولا با قهوه همراه میشوند و ترکیب بی نظیر و فوق العاده دونات و قهوه یک صبحانه دلچسب ، سریع و قابل دسترس است . البته چای ، شیر ، آبمیوه و گستره بسیار زیادی از نوشیدنی های سرد و گرم به همراه دونات ، نیز ارائه میگردند.

انواع دونات | یوتیائو (Youtiao) چین

نوع دیگری از دونات های آسیایی است که در چین سرو می گردد. یوتیائو Youtiao از نظر ظاهری ممکن است مشتریان را گیج کند، زیرا اصلا شبیه سایر دونات ها نیست. اما طعم و روش تهیه آن همانند دستورالعمل دونات های کلاسیک است. یوتیائو را در چین معمولا در کنار یک فنجان شیر سویا سرو می نمایند. در مواد یوتیائو کمی نمک زده می گردد تا بتوانند ان را از طول به دو قسمت تقسیم نمایند. یوتیائو به طور معمول در وعده صبحانه و یا بصورت میان وعده مصرف می گردد.

برلینی (German Berliners) آلمان

برلینی یکی از دونات های معروف اروپایی است که در آلمان تهیه وی گردد. این دونات ها یکی از معروف ترین دستور العمل های آشپزی آلمان هستند و هر گردشگری باید حداقل یکی از آنها را امتحان کند. برلینی یا دونات آلمانی شبیه دونات های حلقه ای توخالی کلاسیک نیستند، بلکه شیرینی های توپری هستند که داخل آنها را با شکلات یا بعضی از کرم های خوش طعم دیگر پر می نمایند و پس از پخت نیز بروی آنها پودر قند می پاشند.

انواع دونات | سل روتی (Sel Roti) نپال

پس از یک روز طولانی پیاده روی یا کوهنوردی در نپال ، می توانید با یک Sel Roti سنتی ، که به آن نان شیرین نیز گفته می گردد ، از خودتان پذیرایی کنید. Sel roti یک نان برنجی حلقه ای شکل خانگی سنتی است که در نپال تهیه می گردد و طعم دلپذیری دارد. این دونات هندی بیشتر در جشنواره های هندو که به طور گسترده ای در نپال و مناطق Sikkim و Darjeeling در هند برگزار می گردد مورد استفاده قرار می گیرد.

آن- دونات (An-Doughnuts) ژاپن

وقتی صحبت از مصرف و فروش دونات باشد می توان ژاپن را با کانادا هم تراز دانست. یکی از انواع معروف دونات که در این کشور دیده می گردد، آن-دونات نام دارد، که خمیری سرخ شده است که داخل آن را با خمیر لوبیای قرمز پر می نمایند. می توان این دونات را در شعبات مختلف مستر دونات یافت که فعالیت خود را از سال 1983 شروع نموده است.

باوارتیل (BeaverTail) کانادا

کانادا در میان کشورهای آمریکای شمالی و سراسر جهان بیشترین وسواس و بیشترین علاقمندان را نسبت به دونات دارد. کانادایی ها بیشترین سرانه مصرف دونات را دارا هستند و فروشگاه های دونات فروشی این کشور از هر جای دیگر جهان بیشتر است. از بهترین دونات شاپ های کانادا می توان به تیم هورتونز اشاره نمود. باواراتیل یا دم سگ آبی نوع دیگری از دونات است که در آن تکه های مسطح شده خمیر را سرخ نموده و روی آن میوه ها و شکلات های مختلف قرار می دهند.

انواع دونات | چورو (Churo) مکزیک، اسپانیا و بخش هایی از امریکای لاتین

ابداع چورو یا چوروس از شبه جزایر ایبری شروع شد و توسط اسپانیایی ها به آمریکا آورده شد. در حال حاضر می توان این شیرینی خوشمزه را در هرجایی از جهان یافت. در اسپانیا از چورو به عنوان صبحانه استفاده می نمایند در حالی که در مکزیک می توان آن را در هر ساعتی از روز میل کرد. چورو را می توان در تمام خیابان های کالیفرنیا و ایستگاه های متروی شهر نیویورک هم دید. در واقع چورو نیز نوعی دونات با شکلی متفاوت است که آن را به صورت میله ای درست مینمایند و بعد از سرخ شدن در روغن با شکر یا شکلات آب شده تزیین می نمایند.

زپول (Zeppole) ایتالیا

زپول دیگر دونات معروف ایتالیایی است که در دسته دونات های توپری قرار می گیرد که روی آن خامه قرار می دهند. داخل این خمیر سرخ شده را می توانید با کاستارد، مربا یا هر ماده دیگری که دوست دارید پر کنید. در ایتالیا مواد داخل دونات به جایی که در آن زندگی می کنید، بستگی دارد. در بعضی از مناطق داخل آن را با یک ماده شیرین مثل ریکوتای مخلوط شده با شکر پر می نمایند و در قسمت های دیگر داخل آن گلابی می گذارند اینکه شما کدام دونات را انتخاب کنید کاملا سلیقه ای و بستگی به ذائقه شما دارد.

انواع دونات | دوز دونات (Doughs Donuts) آمریکا

نوع دیگری از دونات های مشهور در آمریکا که حتما باید آن را امتحان کنید، پیراشکی و دونات های Doughs Donuts است. Doughs Donuts هم مانند Dunkin Donuts دونات شاپ هایی هستنده که به طور تخصصی در زمینه پیراشکی و دونات فعالیت می نمایند. دونات های Doughs Donuts امروزه به یک برند معتبر تبدیل شده و در بیشتر کافه های نیویورک موجود هستند.

دونات های Doughs Donuts با یک خمیر از نوع بریوش تهیه می گردد که در طول روز به صورت دسته های کوچک آمادسازی می گردد تا مشتریان همواره بتوانند تازه ترین دونات های ممکن را در طعم های مختلف تهیه نمایند.

اولیبولن (Oliebollen) هلند

اولیبولن Oliebollen، اسنک خمیری سرخ شده ای است که منشا آن کشور زیبای هلند است. معنی این کلمه یعنی حباب های روغنی که به عنوان یک دسر زمستانی مشهور هلندی ها چیزی فراتر از نامی است که به آن اختصاص داده اند. مواد تشکیل دهنده اولیبولن همانند دونات کلاسیک است و تنها فرق آن ظاهر توپی شکلش است. این گوی های خمیری را در روغن داغ سرخ نموده و سپس آن را با خاک قند می پوشانند. اولیبولن یکی از شیرینی های معروف کریسمس است که در جشن سال نو آن را میل می نمایند.

منبع: الی گشت

به "آشنایی با دنیای خوشمزه دونات ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با دنیای خوشمزه دونات ها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دنیای خوشمزه دونات ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید