چیکو ؛شکلات شفابخش فراوری عشایر سنگسر

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، خبرنگاران : چیکو شکلات طبیعی سنگسر، سوغات شیرین وخوشمزه که خاصیت درمانی دارد.

چیکو ؛شکلات شفابخش فراوری عشایر سنگسر

زینب حیدری : سنگسر یکی از جاذبه های گردشگری در استان سمنان است که همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی به آنجا سفر می نمایند. در اینگونه مسافرت ها، همه ما دلمان می خواهد هدیه ای به رسم یادبود برای عزیزانمان بیاوریم و خریدن سوغات از لذت بخش ترین قسمت های سفر است که باید با دقت و حوصله صورت گیرد. با وجود اینکه خرید سوغاتی یادگاری می ماند، اما خرید سوغاتی های خوراکی خوشمزه و لذیذ از یادگاری، بیشتر در فکر عزیزانمان باقی می ماند.

عشایر ایل سنگسر سوغاتی های متنوعی از انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و لبنی و نان های محلی دارند که از محصولات لبنیشان شکلاتی درست می نمایند که یکی از سوغاتی های خوراکی پرطرفدار برای گردشگران است.

این شکلات خوشمزه و خانگی یکی از برترین تنقلات مردم سنگسر برای پذیرایی از مهمانان است که مورد توجه بسیاری از منطقه ها استان قرار گرفته است.چیکو، شکلاتی از محصول لبنی عشایر سنگسر است که از ترکیب عسل، شاهدانه، کنجد و آب پنیر درست می گردد ومعمولا باچای صرف می گردد.

درست کردن شکلات چیکو عشق می خواهد چرا که این شکلات از ماده ای به نام لور عین تهیه می گردد. لورعین همان آب اضافه لور (پنیر) است که آن را می جوشانند تا غلیظ گردد و سپس آن را خشک می نمایند و نگه می دارند تا هر وقت که احتیاج شد از آن چیکو درست نمایند.

چیکو سوغاتی محبوب عشایر سنگسر

برای تهیه چیکو، مقداری از لورعین خشک شده را در ظرفی ریخته و بر روی آن آب می ریزند تا خوب خیس بخورد. وقتی لورعین خوب خیس خورد شیر و آب را هر کدام به یک میزان به علاوه شکر به ماده لورعین اضافه نموده و بر روی اجاق با حرارت پایین می گذارند تا کم کم به جوش آید. ضمن حرارت دادن مواد باید آن مرتبا به هم زد تا ته نگیرد.

2 الی 2 ساعت و نیم زمان احتیاج است تا مواد حاصله به مرحله چیکو برسد نشانه آن همین است که مقداری از مواد را در ظرف آب سرد می ریزند که اگر ماده در آب سفت و شنماینده شد تعیین می گردد که چیکو آماده شده است.

وقتی ماده چیکو آماده شد در مرحله بعد احتیاج است که آن را به قطعات کوچک و شکلات مانند درآورند.در این مرحله به دلیل چسبندگی زیاد ماده چیکو ابتدا ظرف سینی را چرب نموده و سپس مواد داخل شکلات چیکو که شامل کنجد، گردوی خرد شده و شاه دانه است و برای خوشمزه تر و مقوی تر شدن شکلات چیکو به کار می رود را در کف سینی می پاشند و سپس مواد داغ چیکو را روی آن ریخته و خوب باهم مخلوط می نمایند تا این افزودنی ها در تمام مواد چیکو پخش گردد.

ترکیباتی برای تهیه شکلات چیکو

باید توجه کرد که این افزودنی های داخل چیکو سلیقه ای است و هر کس به سلیقه خود این مواد را کم و زیاد می نماید و برخی ها هم به آن پسته و بادام می افزایند.بانوان عشایر سنگسری که کدبانوگری آنان زبانزد است شکلات چیکو را به سلیقه خود به اشکال مختلف درمی آوردند یکی از مهمترین اشکالی که از چیکو درست می کردند گیژ گیژو نوعی از وسیله بازی برای بچه ها یا همان فرفره بود که بدین وسیله بچه ها بسیار خوشحال می شدند و به بازی می پرداختند.

در ادامه برای فرم دادن شکلات، تکه ای از مواد حاصله از چیکو را که همچنان گرم و انعطاف پذیر است جدا نموده و برای روشن تر و خوش رنگ تر شدن به صورت مداوم با دست آن را می کشند و سپس به شکل لوله های نازک مداد مانند باطول 50 تا 70 سانت و قطر 1 تا 2 سانت در می آورند و می گذارند تا سرد گردد و بعد از سرد و سفت شدن با انبر به تکه های کوچک شکلات تقسیم می نمایند.

نکته ای که در تهیه چیکو بسیار مهم است گرم نگه داشتن مواد چیکو تا قبل از فرم دادن و شکل دادن آن است چرا که تا زمانی که مواد حاصله چیکو گرم است می توان با دست آن را فرم و شکل داد و به محض اینکه مواد سرد شد سفت و سخت می گردد و دیگر قابلیت فرم دادن را ندارد بنابراین اگر در هر مرحله ای از کار مواد حاصله چیکو سرد شد آن را دوباره در همان ظرفی که واقع شده است روی اجاق گذاشته و گرم می نمایند تا به همان حالت اولیه درآید.

ایل عشایر سنگسر زنان ماهر و زبردستی دارد که کدبانو های خبره وخوش سلیقه ای هستند که حتی شکلات چیکو را به سلیقه خود به اشکال مختلف درمی آوردند و یکی از مهمترین اشکالی که از این شکلات درست می نمایند گیژ گیژو یا همان فرفره نوعی از وسیله های بازی برای بچه ها است.

از فواید این شکلات می توان گفت که چیکو سرشار از کلسیم و دارای خاصیت ملین بوده که برای معده نیز مفید است.این طلای قهوه ای ناب طبیعی، علاوه بر خوشمزه بودن، از نظر مالی به صرفه وبرای پذیرایی عید نیز، شکلات مناسبی است که هرساله قبل عید بانوان بسیاری را مشغول به کار می نماید.

منبع: توریسم آنلاین

به "چیکو ؛شکلات شفابخش فراوری عشایر سنگسر" امتیاز دهید

3 کاربر به "چیکو ؛شکلات شفابخش فراوری عشایر سنگسر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیکو ؛شکلات شفابخش فراوری عشایر سنگسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید