سقوط تاریخی نفت آمریکا به زیر یک دلار

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، نفت آمریکا وست تگزاس اینترمدیت در سقوط تاریخی به پایین ترین قیمت خود یعنی زیر یک دلار رسید.

سقوط تاریخی نفت آمریکا به زیر یک دلار

به گزارش خبرنگار، در پی کاهش شدید تقاضای دنیای نفت به دلیل بحران مالی ناشی از شیوع کرونا نفت آمریکا در کف قیمتی خود در بیش از نیم قرن اخیر قیمت گذاری شد.

طی سه هفته منتهی به 14 فروردین 99 قیمت دنیای نفت تحت تاثیر نوسان های بسیار زیادی که از روز های پایانی اسفند اتفاق افتاده بود قرارگرفت و کاهش چشمگیر قیمت نفت تداوم یافت.

عوامل متعددی نظیر شیوع و همه گیری ویروس کرونا و رقابت ها و به عبارت دیگر جنگ میان دو قدرت نفتی عربستان و روسیه در این کاهش قیمت دخیل بودند، عربستان، روسیه و دیگر فراورینمایندگان عظیم نفت آخرین بار در فاصله سال های 2014 و 2016 به منظور کاهش فراوری نفت شیل آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت اقدام به رقابت و افزایش عرضه نفت در بازار نموده بودند.

در این شرایط نه تنها فراورینمایندگان و عرضه نمایندگان نفت تحت تاثیر قرار گرفته اند، بلکه مصرف نمایندگان نفت نیز به دلیل افت قیمت نفت، محدوده فعالیت و سودآوری خود را با نگرانی در شرایط بازار دنبال می نمایند، بیشتر مصرف نمایندگان خرد نیز با ضرورت اجرایی قرنطیه های خانگی کاهش سفر ها و فعالیت های فراوریی از این افت قیمت های دنیای نفت سود چندانی نمی توانند ببرند.

براساس گزارش بلومبرگ کاهش تقاضای دنیای نفت بین 15 تا 20 میلیون بشکه در روز یا به عبارت دیگر معادل یک پنجم تقاضای کل است.

در این باره سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به روز بی سابقه در تاریخ معاملات بازار نفت، گفت: در واقع این اتفاق فقط در کشور آمریکا اتفاق افتاده آن هم به دلیل اینکه برای فراوریات آینده تقاضای خاصی وجود ندارد و با توجه به گسترش کرونا در آمریکا امکان ذخیره سازی نفت وجود ندارد.

او ادامه داد: در آمریکا قانونی وجود دارد که اگر فراورینماینده فراوری خود را متوقف کند از سوی دولت جریمه می گردد، در واقع با توجه به جلسه روز های اخیر مبنی بر کاهش فراوریات نفت ذخیره سازی در این دو ماه 19 میلیون عرضه کاهش پیدا کند، همچنین شب کذشته با کاهش عرضه در بازار یک مدیریت مطلوب و اساسی اتفاق بیفتد به طوری که این توافق برای ماه های می و ژوئن است و سپس تصمیمات جدیدی مجدد گرفته می گردد.

نفت بخرید، پول هم بگیرید!/ چرا قیمت نفت منفی شد؟

نماینده پیشین ایران در اوپک توضیح داد: در واقع فراورینمایندگان عظیم نفت مانند آمریکا، اروپا و کانادا که تا ماه می باید فراوریات خود را کاهش دهند و یکی دیگر از تاثیرات قیمت نفت در آمریکا را هم می توان به دلیل قانون کاهش فراوری و جریمه شدن از سوی دولت دانست.

خطیبی افزود: دلیل سقوط قیمت نفت از 18 دلار به منفی 35 دلار که از قضا بیش از 53 دلار کاهش داشته این است که شرکت های آمریکایی دیگر جایی برای انبار کردن نفت خود ندارند.

او بیان نمود: در سایه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت در بازار دنیای به شدت کاهش یافته و شرکت ها برای ادامه فعالیت خود و به امید بهبود اوضاع در روز های پسا کرونا، به انبار کردن نفت حتی در نفتکش ها روی آورده اند و حتی نفتکش های کوچک را برای انبار نفت در سواحل آمریکا اجاره می نمایند.

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: حالا ظرفیت این انبار ها تمام شده و شرکت ها مجبور هستند به خریداران برای بردن نفت مازاد خود، حتی تا بشکه ای 35 دلار پول بدهند.

نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: در واقع تصمیم برای کاهش فراوری نفت اجرا شد و می تواند تاثیرات زیادی در بازار داشته باشد به طوری که اگر این تصمیمات روز های گذشته ضعیف عمل گردد می تواند اثرات نامطلوبی در دنیا بگذارد.

بر اساس این گزارش؛ قیمت برای نوع هایی از نفت خام که محصور در خشکی و به اصطلاح Landlocked هستند، منفی می گردد.

برای انتقال این دسته از نفت خام ها به مخازن ذخیره سازی نفت که به طور معمول در کنار دریا و آب هستند هزینه انتقال هم وجود دارد؛ مانند انواع نفت خام در ایالت تگزاس آمریکا.

طبق قوانین ایالتی در ایالات متحده آمریکا توقف فراوری از چاه مشمول جریمه های سنگین می گردد؛ بنابراین ترجیح داده می گردد تا مدتی نفت را مانند زباله بفروشند.

بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، با شیوع گسترده کرونا و قرنطینه نیمی از مردم دنیا، تقاضای دنیای نفت هم اکنون حدود 30 میلیون بشکه در روز، معادل 30 درصد کاهش یافته است براین اساس آمریکا، نروژ، کانادا و بعضی دیگر از کشور های فراورینماینده نفت نیز متعهد شده اند فراوریشان را 3.7 میلیون بشکه کاهش دهند و 20 اقتصاد عظیم دنیای نیز متعهد به خرید و ذخیره سازی 200 میلیون بشکه نفت طی دو ماه شده اند.

این هجوم از دو سو، شیوع دنیای ویروس کووید 19 و مازاد عرضه نفت، نفت خام برنت را به پایین ترین سطح در 17 سال گذشته یعنی کمتر از 25 دلار به ازای هربشکه رساند و درآمد فراورینمایندگان نفت را با مشکل جدی روبرو کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سقوط تاریخی نفت آمریکا به زیر یک دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط تاریخی نفت آمریکا به زیر یک دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید