چگونه آنتونی بوردن شیوه سفر کردن مردم جهان را تغییر داد؟!

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، درس های سفر از زبان آنتونی بوردن

امروزه غذا و شکم گردی به یک سرگرمی و سرگرمی تبدیل شده و در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام این موضوع کاملا مشهود است. با آسان شدن و افزایش مسافرت های هوایی، مردم بیش از پیش با فرهنگ و البته غذا و آشپزی کشورهای دیگر آشنا شده اند. در این بین، آنتونی بوردن (Anthony bourdain) سرآشپز، نویسنده و شخصیت تلویزیونی مشهور نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار داشته است. آنتونی بوردن با برنامه های تلویزیونی جالبی که در خصوص آشپزی کشورهای مختلف تهیه می کرد ماجراجویی غذایی و شکم گردی در سفر را به ما یاد داد و نشان داد که یکی از برترین راه ها برای آشنایی با فرهنگ یک کشور، امتحان غذاها و آشپزی خاص آن کشور است. به مناسبت فوت ناگهانی این شخصیت مشهور در این مطلب تصمیم داریم در خصوص درس های سفر از زبان آنتونی بوردن صحبت کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چگونه آنتونی بوردن شیوه سفر کردن مردم جهان را تغییر داد؟!

آشنایی با مردم محلی مهم تر از بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی است!

آنتونی بوردن به عنوان یک سرآشپز بیشتر وقتش را در آشپزخانه ها و رستوران های کشورهای مختلف می گذراند. اما در همین مکان ها هم همواره سرآشپزها، افراد مشهور، وبلاگ نویس ها و افراد محلی حضور داشتند و او را با ریزترین و ظریف ترین جزئیات در خصوص غذای آن کشور آشنا می کردند. طرز تهیه غذاهای خاص یک منطقه، روش خوردن آن، محبوب ترین غذا و علت آن و بسیاری نکات دیگر را آنتونی بوردن در تعامل و تبادل نظر با مردم محلی یاد گرفت و به مردم جهان نشان داد. البته بازدید از موزه و بناهای تاریخی اهمیت زیادی دارد، اما به عنوان یک گردشگر نباید خود را محدود به بازدید از این مکان ها کرد. یکی از مهم ترین درس های سفر این است: برای اینکه یک کشور خارجی را بشناسید باید سر صحبت را با مردم محلی باز کنید! مردم محلی نکات جالبی به شما می گویند که در هیچ موزه و مکان تاریخی نمی توانید یاد بگیرید.

کمی آهسته تر رد شو!

یکی از ایرادهای ما در سفر این است که سعی می کنیم در یک فرصت محدود از مکان های بسیار زیادی دیدن کنیم. ما سعی می کنیم از سفرمان حدبیشتر استفاده را ببریم و به همین علت لیستی از جاذبه های دیدنی کشور مقصد تهیه می کنیم و سعی می کنیم از تمام آن ها (صرفاً) بازدید کنیم. اما برای اینکه یک مکان تازه را خوب بشناسید باید کمی سرعتتان را کم کنید! آنتونی بوردن در یکی از برنامه هایش سه دقیقه تمام فقط در یک کافه پاریسی نشسته بود و بدون هیچ حرفی یک ساندویچ و قهوه می خورد. پیغام آنتونی بوردن به ما این بود که برای شناخت فرهنگ کافه نشینی پاریسی باید وقت گذاشت و در آرامش یک فنجان قهوه نوشید. یکی از مهم ترین درس های سفر از بان آنتونی بوردن این است که کیفیت سفر از تعداد جاذبه هایی که تیک می خورند مهم تر است.

سفر به آفریقا تنها به معنای سافاری نیست!

تبلیغات رسانه ها به ما یاد داده اند که سفر به آفریقا به معنای شرکت در سافاری است، همین و بس! دیدنی یوزپلنگ ها و سایر حیوانات وحشی ظاهرا تنها تجربه ای است که می توان در آفریقا داشت. اما اولا باید بدانید که آفریقا یک قاره بسیار بزرگ و پهناور است و از کشورهای مختلفی تشکیل شده است. دوما هر کشور می تواند فرهنگ و تجربیات خاصی داشته باشد که به نوبه خود بسیار جالب و هیجان انگیز هستند. آنتونی بوردن در برنامه هایی که از Travel Channel و سایر شبکه ها پخش می شد به ده ها کشور آفریقایی از جمله غنا، اتیوپی، کنگو، نامبیا و سنگال سفر کرد. او به جای پرداختن به سافاری و حیوانات وحشی مثل شیر، زرافه و کرگدن به صحبت با مردم محلی پرداخت و از این طریق، تمرکزش را بیشتر روی موسیقی، غذا، هنر و تاریخ و فرهنگ محلی مردم قرار داد.

پذیرای تجربیات تازه و هیجان انگیز باشید!

خیلی از ما در سفر نگرانی های زیادی داریم. می ترسیم پولمان را بدزدند، با خوردن غذاهای محلی مریض شویم یا در شهری ناآشنا گم شویم. آنتونی بوردن در یکی از برنامه هایش گفت که پدرش معتقد بود دورهم نشینی هنگام غذا و گپ و گفت موقع غذا خوردن به میزان خود غذا اهمیت دارد. یکی از مهم ترین درس های سفر از زبان آنتونی بوردن همین است: در سفر قیافه نگیرید، اگر می خواهید بداخلاق و عنق باشید و از مردم محلی دوری کنید پس اصلا چرا به سفر رفته اید؟ پذیرای تجربیات تازه باشید، با مردم محلی سر صحبت را باز کنید، خطر کنید و با ماجراجویی تجربه ای شگفت انگیز برای خود به وجود بیاورید. از مریض شدن نترسید و غذاهای تازه و گاهی عجیب را امتحان کنید. برای اینکه برترین تجربه را از یک کشور تازه داشته باشید خود را کاملا در آن غرق کنید. یک ضرب المثل مشهور در خصوص سفر وجود دارد که می گوید: برای اینکه یک شهر تازه را یاد بگیرید باید در آن گم شوید! پس از گم شدن در شهرهای تازه نترسید و دل به دریا بزنید.

هر سفر یک کلاس درس است!

در خاتمه بیشتر قسمت های برنامه، آنتونی بوردن در خصوص چیزهایی که در این سفر یاد گرفته و تجربیاتش صحبت می کرد. این شیوه به بینندگان یاد می داد که در سفر به جای سوال چه چیزهایی دیدم؟ از خود این سوال را بپرسند: چه چیزهایی یاد گرفتم؟؛ نه فقط در خصوص آن مکان خاص، بلکه در خصوص سفر، در خصوص جهان و در خصوص خودمان! این موضوع مهم ترین تفاوت بین تجربه کردن و دیدن کردن است. هر کشور و مکان تازهی به ما چیزی می آموزد، اما متاسفانه ما همواره آماده این درس ها نیستیم و از آن غفلت می کنیم. اگر پس از هر سفر از خود بپرسید چه چیزهایی در این سفر یاد گرفتم؟ در این صورت دیدتان به مقوله سفر به کلی عوض می گردد.

منبع: sfchronicle.com

منبع: الی گشت

به "چگونه آنتونی بوردن شیوه سفر کردن مردم جهان را تغییر داد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آنتونی بوردن شیوه سفر کردن مردم جهان را تغییر داد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید