طرز تهیه 15 کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، شما هم وقتی نام کوفته به میان می آید، سریع به یاد کوفته تبریزی و کوفته قلقلی می افتید؟ همین کافی است که معلوم گردد چقدر این غذا معروف و پر هوادار است. ولی برای اینکه هم اطلاعاتتان بالا برود و هم یک تنوع به رژیم غذایی تان بدهید، باید بگوییم انواع مختلف کوفته در کل جهان پخته می شوند که هر کدام با شباهت هایی کم یا زیاد، در فهرست کوفته قرار می گیرند. اما در فهرست طرز تهیه انواع کوفته های ایرانی و خارجی، هم می توانید کوفته هایی را پیدا کنید که با گوشت قرمز درست می شوند و هم کوفته هایی با گوشت مرغ. حتی کوفته سبزیجات و برنج هم هواداران خودشان را دارند و گیاهخواران به آن ها اشتیاق نشان می دهند. ما در این مطلب از فهرست طرز تهیه انواع کوفته های ایرانی و فرنگی را برای تان آماده نموده ایم تا بنا به سلیقه و میل تان، آن ها را طبخ نموده و در جمع دوستان و خانواده سرو کنید. قبل از آن کمی درباره این غذای خوشمزه و اصیل بدانید. در سرویس همراه ما باشید.

طرز تهیه 15 کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی

معرفی کوتاه و راز مهم طرز تهیه انواع کوفته خوشمزه ایرانی

کوفته آن قدر در تاریخ آشپزی ایران نقش مهمی دارد که نادر میرزا قاجار در کتاب آشپزی خود از آن نام برده است. اگر بخواهیم فهرستی از خوشمزه ترین غذا های ایرانی تهیه کنیم بدون شک یکی از آن ها کوفته تبریزی است.

اروپایی ها میت بال دارند که در کنار ماکارونی و پاستا سرو می گردد، در حالی که تهرانی های قدیمی کوفته را با طعم و بوی هوس انگیزی درست می نمایند، اصفهانی ها کوفته کشک و کوفته قیمه ریزه و کوفته سبزی دارند، کاشانی ها و شیرازی ها هم روش پخت کوفته مختص به خودشان را دارند و البته تبریزی ها هم در این میان ادعا می نمایند که روش پخت اصلی کوفته تبریزی در دستان آن ها است.

اما همواره یک سوال تکراری مطرح می گردد: چه کار کنیم کوفته وا نرود. همان طور که از نام آن معین است، راز یک کوفته بی نقص در کوبیدن گوشت است. در زمان هایی که چرخ گوشت و غذاساز نبود برای تهیه کوفته، گوشت را در هاون های بزرگ می کوبیدند.

کوبیدن گوشت باعث می گردد چربی آن خارج گردد و به اصطلاح پی بدهد. بنابراین اگر می خواهید بدانید علت ترک خوردن کوفته تبریزی چیست باید بگوییم ورز دادن ناکافی. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته ضروری است گوشت را 2 یا 3 بار با مواد دیگر چرخ کنید و در آخر حسابی با دست ورز بدهید. برای اینکه کوفته سفت نگردد هم از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله بهره ببرید تا چربی گوشت مانع از سفت شدن کوفته گردد.

1-کوفته تبریزی

هر چند کوفته یک غذای خوشمزه است که معمولا با گوشت چرخ نموده درست می گردد ولی در اقصی نقاط ایران هم کوفته ها رنگ و طعم خودشان را دارند و در دستور پخت آنها از مواد و ادویه های خاصی استفاده می گردد.

کوفته تبریزی که ما آن را به نام کوفته تبریزی مجلسی اصل می شناسیم، مهم ترین و معروف ترین کوفته ایرانی است و کوفته هم، نسخه های مختلفی دارد چون یک غذای بین المللی و پرهوادار است. اما تبریزی ها، کوفته خاص خودشان را به صورت حرفه ای می پزند و حسابی هم برای آن وقت می گذارند تا هم طعم و هم شکل خاص این غذا را به خوبی حفظ نمایند. برای خواندن روی لینک مقاله کلیک کنید.

2- کوفته تره فرنگی

شاید تره فرنگی هم برای شما جزو سبزی هایی نباشد که در تهیه غذاهایتان زیاد بهره ببرید ولی قرار است این بار شما را با غذایی آشنا کنیم که نظرتان را درباره این سبزی عوض کند. یکی از انواع کوفته ترکیه ای کوفته تره فرنگی است. کوفته تره فرنگی ترکی با گوشت چرخ نموده، یک غذای خاص و فرق دارد.

ضمناً یادتان باشد این هنر شماست که تا چه حد تنوع غذایی را در برنامه خودتان قرار می دهید. پس سعی کنید، این کار را به برترین نحو و با برترین مواد غذایی انجام دهید. آستین هایتان را بالا بزنید و آغاز به درست کردن یک غذای لذیذ و مقوی ترکیه ای کنید. خیالتان راحت باشد که طبع ایرانی ها و ترک ها بسیار به هم شبیه است و از درست کردن این غذا، اصلا پشیمان نخواهید شد.

در طرز تهیه این کوفته هم می توانید از تره فرنگی به تنهایی و هم از گوشت چرخ نموده بهره ببرید و یکی از آنها را حذف کنید. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته تره فرنگی روی لینک مقاله کلیک کنید.

3- کوفته لپه یزدی

کوفته لپه به عنوان یک غذای سنتی و بسیار محبوب در کنار کوفته برنجی و کوفته ریزه در یزد درست می گردد که اتفاقا خیلی ها در سفر به این شهر تاریخی و زیبا، حتما خوردن آن را در برنامه غذایی خود قرار می دهند. بد نیست همین جا بگوییم که طرز تهیه کوفته یزدی با کوفته تبریزی شباهت زیادی دارد.

ولی در مواد اولیه ای که در آن به کار می رود، تفاوت هایی وجود دارد. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته یزدی لپه روی لینک مطلب کلیک کنید.

4- کوفته مرغ

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مصرف گوشت مرغ را به گوشت قرمز ترجیح می دهید ، این غذا مخصوص شماست. کوفته مرغ کم کالری و رژیمی یک وعده مناسب و البته مغذی به حساب می آید که می تواند در مهمانی ها هم حسابی دیگران را به شوق بیاورد.

از طرفی، پخت آن هم آنقدرها وقت گیر و سخت نیست. درست کردن کوفته مرغ به میزان درست کردن وقت می گیرد اما یک غذای متفاوت و خوش طعم است. کوفته مرغ را، هم برای ناهار و هم در می توانید سرو کنید و از خوردن آن حسابی لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش طرز تهیه کوفته مرغ را مطالعه کنید.

5- کوفته عدس

از جمله انواع کوفته ترکی کوفته عدس با عدس قرمز یا عدس سبز است. یکی از انواع غذاهای بدون گوشت که این روزها در سراسر جهان هواداران خاصی دارد. اما اعتقاد بر این است که ایده پخت و درست کردن این غذا که از انواع کوفته رژیمی هم به حساب می آید، متعلق به ایرانی ها است. اگر شما هم مدام با سوال و شام چی بپزم دست به گریبانید کوفته عدس ترکیه ای به عنوان یک کوفته گیاهی واقعا خوشمزه است.

برای آماده کردن کوفته عدس حدودا به 1 ساعت زمان احتیاج خواهید داشت. این غذا بدون گوشت یا هر نوع مخلفات پرهزینه دیگری آماده می گردد و در نهایت این شما هستید که از طعم واقعی یک کوفته ایرانی لذت می برید. برای خواندن طرز تهیه کوفته عدس بدون گوشت روی لینک مقاله کلیک کنید.

6- کوفته آرانچینی با برنج

آرانچینی، یک پیش غذای خوش طعم و شیک ایتالیایی است که اگر تا حالا بیتر بالن هلندی درست نموده باشید، متوجه شباهت این دو فینگر فود با هم خواهید شد. طرز تهیه آرانچینی ایتالیایی، شبیه انواع کراکت و کوفته است و به آن کوفته برنجی ایتالیایی هم می گویند.

ضمناً اگر گیاه خوار هستید، سس گوشت را از طرز تهیه آرانچینی ایتالیایی حذف کنید چون این غذا در اصل جزو غذاهای ایتالیایی با برنج له شده است و یک غذای گیاهی ایتالیایی هم می تواند باشد. ضمناً آرانچینی را خواهر می دانند. جزییات درست کردن آرانچینی را در مقاله طرز تهیه کوفته برنجی آرانچینی مطالعه کنید.

7- کوفته دال عدس یا مرجمک کوفتسی ترکیه ای

یکی از انواع کوفته ترکیه ای کوفته دال عدس است. کوفته دال عدس یکی از سنتی ترین و اصیل ترین غذاهای ترکیه است که به علت نداشتن گوشت، در بسیاری از کشورهای جهان غذای مورد علاقه گیاهخواران نیز محسوب می گردد.

این غذای خوشمزه با استفاده از دال عدس و بلغور تهیه می گردد و آن قدر لذیذ است که اگر یک بار طعم آن را بچشید، حتما جایگاه ویژه ای در سفره غذایی شما پیدا می کند. در ترکیه به این غذا مرجمک کوفتسی گفته می گردد (ترک ها به عدس مرجُمک یا مرجی می گویند) و درست کردن آن بسیار ساده و سریع است. برای مطالعه مقاله طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور ترکیه ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

8- کوفته کباب یونانی

غذای محبوب، پر هوادار و مجلسی سفره های ایرانی و از جمله غذاهایی است که همه ما در موقعیت های مختلف طعم و عطر بی نظیرش را هوس می کنیم. جالب است بدانید که علاوه بر مردم ایران و خاورمیانه که می توان آن ها را مبدع کباب دانست، مردم دیگر نقاط جهان هم کباب را می شناسند و آن را به شکل ها و بر اساس ذائقه و سلیقه خودشان تهیه می نمایند.

یکی از این کشور ها، یونان است. ضمناً بهتر است بدانید که کوفته کباب یونانی را هم با گوشت مرغ درست می نمایند و هم با گوشت قرمز. پس هر سلیقه غذایی که دارید، می توانید این غذا را طبخ کنید. برای خواندن مقاله طرز تهیه کوفته کباب یونانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

9- کوفته کباب استانبولی

امتحان کردن غذا های شهرها و کشورهای مختلف جهان برای همه ما دلچسب و سرگرم نماینده است و درست کردن یک طعم تازه در آشپزخانه هم هیجان و لذت زیادی را به همراه دارد. و البته کوفته و کباب از خوش طعم ترین غذاهایی هستند که هواداران زیادی در سراسر جهان دارند و در هر نقطه ای با روشی متفاوت طبخ می گردد.

کوفته کباب ترکیه ای به روش استانبولی در ایران بسیار مشهور و محبوب و از انواع غذای نونی خوشمزه است که طرز تهیه آن هم بسیار ساده است. ضمناً طعم بی نظیر آن تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند.

این کوفته را می توانید هم به صورت کبابی روی زغال، هم گریل و هم روی باربیکیو امتحان کنید و از طعم دلچسب آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای خواندن فوت و فن ها و طرز تهیه کوفته خوشمزه کباب ترکی استانبولی روی لینک مطلب کلیک کنید.

10- کوفته برنجی یا کوفته کشک

کوفته قلقلی و کوفته تبریزی جزو مشهورترین خوراک های کوفته در ایران هستند. اما دستور پخت کوفته برنجی با کشک در اصفهان از این کوفته ها هم مشهورتر است. به نظر می رسد در استان اصفهان پرهوادار هستند، از کالجوش و حلیم بادمجان اصفهانی گرفته تا آبگوشت کشک و … .

در این میان علاوه بر قیمه ریزه اصفهانی که همان کوفته قلقلی خودمان است و کوفته سبزی اصفهانی اهالی این دیار به درست کردن انواع کوفته ساده و مجلسی هم علاقه زیادی دارند. برای خواندن مقاله آموزش طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک روی لینک مطلب کلیک کنید.

11- کوفته ریزه یا کله گنجشکی

در طرز تهیه انواع کوفته حتما یادتان باشد کوفته ریزه را از قلم نیاندازید. کوفته ریزه یا قیمه ریزه اصفهانی یا همان ریزه از جمله محبوب ترین و مشهورترین غذاهای سنتی ایرانی است که در بعضی نقاط ایران به کله گنجشکی هم معروف است.

با وجود این که طرز تهیه کوفته ریزه یا قیمه ریزه اصفهانی از جمله شناخته شده ترین دستور پخت های این غذای لذیذ و آسان برای وعده های شام و ناهار است اما قیمه ریزه کرمانشاهی، ارومیه ای و شیرازی با گوشت و مرغ هم بسیار مشهور و پرهوادار هستند.

بد نیست بدانید که شیرازی ها در ، از همین مدل کوفته استفاده می نمایند و به آن کوفته قلقلی هم می گویند. پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه کوفته ریزه به سبک شهرهای مختلف را مطالعه کنید.

12- کوفته سماق کاشان

شفته کاشان یا شفته کوفته سماق که بعضی افراد به آن شفته نخودچی نیز می گویند، یکی از منحصر به فردترین و خوشمزه ترین غذاهای کاشان است. این غذا که در کنار دستور پخت ساده ای که دارد، بسیار لذیذ است. برای درست کردن این شفته یا کوفته مجذوب کننده شما فقط به مقداری گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی، پیاز، روغن و سماق فراوان احتیاج دارید. برای مطاله طرز تهیه کوفته سماق کاشان روی لینک مقاله کلیک کنید.

13- کوفته تبریزی با سویا

کوفته تبریزی با سویا از و مناسب برای گیاهخواران است. برای درست کردن کوفته تبریزی با سویا، آلوها را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آن جا که کوفته ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم پز بردارید.

سویا را می توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه حدود 5 دقیقه بجوشد. سپس سویا را آبکش کنید و کمی با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج گردد. برای خواندن ادامه مراحل روی لینک مقاله کلیک کنید.

14- کوفته هلو شیرازی

وقتی برای اولین بار نام کوفته هلو را می شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و میزان ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می گردد، می پزند و یک غذای محبوب برای فهرست ناهار است. برای مطالعه مراحل روی لینک مطلب کلیک کنید.

15- کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی یکی از غذاهای اصیل شیرازی هاست. همان طور که از نام این غذا معین است، در طرز تهیه این کوفته سنتی، سبزی به عنوان ماده اصلی استفاده می گردد. بنابراین رنگ آن هم با سایر انواع کوفته متفاوت و در نتیجه سبز خواهد بود. این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی ها است و با نان سرو می گردد.

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می گردد و به همین دلیل هم به آش شباهت بیشتری دارد. بعد از پختن سس، کوفته ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن ها بگذارید و فرم دهید. کوفته ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته ها در سس بپزند. حدود 25 دقیقه تا 1 ساعت باید زمان دهید تا کوفته ها کاملا نرم و آماده سرو شوند.

برای مطالعه ادامه مراحل به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه 15 کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 15 کوفته خوشمزه ایرانی و فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید