زمینه گسترش روابط ایران و ونزوئلا وجود دارد

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، خبرنگاران، گروه بین الملل -عبدالحمید بیاتی: از ماه گذشته و بعد از اقدام ایران در ارسال یاری به ونزوئلا و در حد حرف باقی ماندن تهدیدهای آمریکا برای جلوگیری از حرکت نفتکش های ایرانی، معادلات بین المللی بویژه در حوزه آمریکای لاتین وارد مرحله جدیدی شد.

زمینه گسترش روابط ایران و ونزوئلا وجود دارد

رسیدن یاری های ایران به ونزوئلا که ششمین مورد آن روز یکشنبه اول تیرماه وارد آب های این کشور شد، بقدری برای کاراکاس اهمیت دارد که شخص نیکلاس مادورو از ایران تشکر نموده و اعلام داشت که برای بجا آوردن مراتب قدردانی خود به زودی راهی تهران می گردد.

اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا در حالی انجام شد که کاراکاس از کشف و خنثی سازی طرح کودتا در آب های ساحلی خود اطلاع داده بود و در میان عوامل بازداشت شده این کودتا نظامیان سابق آمریکایی دیده می شدند.

شرایط مالی ونزوئلا به دلیل تحریم های آمریکا و کوشش واشنگتن برای براندازی دولت قانونی مستقر در کاراکاس، بسیار وخیم است اما با این وجود ونزوئلا همچنان در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی می نماید به طوری که روز یکشنبه هفته جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با اعلام دلسرد شدن از خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت مادورو، از آمادگی خود برای ملاقات با نیکلاس مادورو اطلاع داد.

اعلام دلسردی از گوایدو در حالی است که آمریکا و سایر کشورهای غربی هر گونه حمایت ممکن را از گوایدو انجام دادند تا شاید او و همراهانش بتوانند مادورو را سرنگون نموده و یک دولت گوش به فرمان را در سرزمین چاوز روی کار بیاورند.

برای تحلیل بهتر شرایط موجود در آمریکای لاتین بویژه مناسبات میان ایران و ونزوئلا و همچنین تقابل آمریکا با کاراکاس، خبرنگار مهر تبادل نظریی با پروفسور سباستین استرزر انجام داده که در ادامه می آید.

استرزر رئیس حوزه روابط خارجی در بخش نظارت بر تجارت های بین المللی دانشگاه ملی آرژانتین است. وی سابقه فعالیت در آسیا گلوبال مدیا و کشورهای حوزه آ سه آن را نیز دارد.

متن این تبادل نظر به توضیح زیر است:

*شما سطح مناسبات جدید ایران و ونزوئلا بویژه پس از اقدام تهران در ارسال یاری به کاراکاس را چگونه می بینید؟

در شرایطی که هر دو کشور در شرایط سختی هستند فرصتی برای قوی تر شدن همکاری های آنها به وجود آمده است. هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا هستند و امکان زیادی برای یافتن شرکای بین المللی ندارند.

با در نظر دریافت اینکه نفت برای هر دو کشور تا چه اندازه اهمیت دارد و همچنین این موضوع که در امسال چه اتفاقی برای قیمت نفت افتاده، دولت مادورو باید ایران را به عنوان یک شریک قابل اعتماد در نظر بگیرد.

آنچه در خصوص نفت رخ داد می تواند در خصوص سایر کالاها بویژه دارو و غذا نیز رخ بدهد.

*پیش از رسیدن یاری های ایران به ونزوئلا آمریکا تهدید نموده بود که جلوی نفتکش های ایران را می گیرد، اما این نفتکش ها وارد آب های ونزوئلا شده و در بنادر این کشور پهلو دریافتد؟ به نظر شما دلیل سکوت و عدم مداخله آمریکا در این موضوع چه بود آن هم در شرایطی که دولت ترامپ اعلام نموده برای به زانو درآوردن ایران و ونزوئلا فشار حداکثری خود را به کار گرفته است؟

آمریکا هم اکنون با مسائل دیگری در داخل روبرو است. مواردی همچون شرایط مالی، مرگ جورج فلوید و اعتراضات ضد نژادپرستی و بحران سلامت (بهداشتی) که در نتیجه شیوع کرونا به وجود آمده است.

علاوه بر این مسائل داخلی، آمریکا در بخش خارجی نیز سرگرم چین است. به عبارت دیگر برای آمریکا در حال حاضر جبهه های زیادی وجود دارد که باید به آنها بپردازد و البته این بدان معنا نیست که ایران و ونزوئلا مهم نیستند. اینگونه نیست و دست کم آنکه آنها (آمریکا) در شرایط فعلی رویکرد صبر و تماشا را در پیش گرفته اند. تحریم ها علیه این دو کشور ادامه می یابند.

* در شرایطی که تا همین اواخر آمریکا از خوان گوایدو حمایت می کرد، ترامپ از علاقه خود برای ملاقات با مادورو سخن گفته است. شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید و اینکه آیا این اظهارات می تواند نشانه تغییر سیاست های آمریکا در قبال ونزوئلا باشد؟

این فقط یک استراتژی نظامی است. ما نظیر این استراتژی را می توانیم در قبال کیم جونگ اون و کره شمالی ببینیم. حقیقت آن است که به اشتراک گذاشتن احساس خوب و اینکه ترامپ حاضر است با دشمنانش به تبادل نظر بنشیند به معنای تغییر در سیاست خارجی آمریکا نیست. اگر به طور صادقانه بگویم من انتظار هیچ نوعی تغییری را در روابط ترامپ-مادورو ندارم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زمینه گسترش روابط ایران و ونزوئلا وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه گسترش روابط ایران و ونزوئلا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید