آنچه باید در خصوص پیر شدن چشم ها بدانیم

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، با افزایش سن، بینایی ما تغییر می یابد و ما را مستعد ابتلا به بیماری های چشمی گوناگون می نماید.

آنچه باید در خصوص پیر شدن چشم ها بدانیم

به نقل از فوربس، بعضی از رایج ترین تغییرات بینایی عبارتند از مشکل در تماشا اشیا از نزدیک، آب مروارید و ناتوانی در تفکیک کردن رنگ ها. اگرچه این تغییرات می توانند ناامیدنماینده باشند اما برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از مسائل چشمی مرتبط با افزایش سن بسیار مهم هستند.

بیماری های رایج ناشی از پیری چشم

چشمان ما با افزایش سن به تغییرات فیزیولوژیکی طبیعی دچار می شوند که می توانند مسائل چشمی گوناگون را به همراه داشته باشند. عدسی چشم های ما انعطاف پذیرتر می گردد و تمرکز کردن روی اشیا را سخت تر می نماید. بعلاوه، تعداد سلول های حساس به نور در شبکیه چشم به مرور زمان کاهش می یابد و به کاهش قدرت بینایی منجر می گردد. این تغییرات مرتبط با افزایش سن می توانند عامل بروز مسائل چشمی گوناگون مانند پیرچشمی، آب سیاه، آب مروارید و خشکی چشم باشند.

پیرچشمی، از دست دادن تدریجی توانایی تماشا اشیاء از نزدیک است که معمولا افراد 40 سال به بالا را تحت تأثیر قرار می دهد. این مشکل به علت سفت شدن عدسی چشم و کاهش یافتن خاصیت ارتجاعی آن رخ می دهد. در نتیجه پیرچشمی، تمرکز کردن روی اشیای نزدیک، خواندن مطالب یا صفحه نمایش رایانه چالش برانگیزتر می گردد.

آب مروارید یکی دیگر از مسائل شایع مرتبط با سن است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل زمانی رخ می دهد که پروتئین های عدسی چشم از کار بیافتند، به هم بچسبند و باعث تیرگی و کاهش دید شوند. آب مروارید می تواند به کندی ایجاد گردد و ممکن است در ابتدا مسائل چشمگیری را به وجود نیاورد اما همان طور که پیشروی می نماید، می تواند باعث تاری دید، مختل شدن دید در شرایط کم نور و حتی نابینایی گردد.

آب سیاه به عصب بینایی آسیب می رساند و می تواند به کاهش بینایی یا نابینایی منجر گردد. این بیماری معمولا به علت افزایش فشار چشم رخ می دهد که به مرور زمان می تواند به عصب بینایی آسیب برساند. آب سیاه می تواند به کندی ایجاد گردد و ممکن است تا زمانی که از دست دادن چشمگیر بینایی رخ ندهد، علائم قابل توجهی را ایجاد نکند.

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشم ها اشک کافی را فراوری ننمایند یا اشک خیلی سریع تبخیر گردد و مسائل بینایی را پدید بیاورد. این یک بیماری شایع است که می تواند باعث خارش، سوزش و قرمزی چشم گردد.

آزمایش های بالینی در خصوص پیری چشم

یک آزمایش بالینی تازه که در دانشگاه ملبورن(University of Melbourne) اجرا شده، نتایج امیدوارنماینده ای را در خصوص کاهش پیشروی بیماری قوز قرنیه به وسیله اتصال عرضی کلاژن قرنیه نشان داده است. قوز قرنیه عارضه ای است که به نازک شدن قرنیه و برآمدگی آن به بیرون منجر می گردد و نهایتا اختلال دید و افزایش حساسیت به نور را ایجاد می نماید. نتایج این آزمایش، فرصت های تازهی را برای درمان کردن این بیماری و بهبود زندگی افراد مبتلا به آن فراهم نموده است.

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری ووهان(WUST) در پژوهش تازهی نشان داده اند که ژن درمانی، پتانسیل لازم را در کند کردن پیشروی ورم رنگیزه ای شبکیه یا رتینیت پیگمنتوزا(Retinitis pigmentosa) دارد. این بیماری دژنراتیو چشمی تقریبا از هر 4000 نفر یک نفر را مبتلا می نماید. رتینیت پیگمنتوزا باعث آسیب رسیدن به شبکیه می گردد و به مرور زمان به از دست دادن بینایی منجر می گردد. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما ژن درمانی، امیدی برای کاهش یافتن سرعت پیشروی آن است. این درمان تازه با جایگزینی یا ترمیم کردن ژن های معیوب شبکیه چشم انجام می گردد و نتایج امیدوارنماینده ای را در آزمایش های حیوانی نشان داده است.

نکات مهم دیگری در خصوص پیری چشم

با افزایش یافتن سن مهم است که مراقب سلامتی چشم های خود باشید تا بینایی خود را حفظ کنید. در کنار برنامه ریزی برای معاینات منظم چشم می توانید چندین راهبرد دیگر را برای حفظ سلامت چشمان خود اجرا کنید.

1. استفاده کردن از عینک آفتابی که محافظت کافی را در برابر اشعه فرابنفش ارائه می دهد، به محافظت کردن از چشمان شما در برابر اشعه های مضر عامل آب مروارید و سایر بیماری های چشمی یاری می نماید.

2. ترک کردن سیگار بسیار مهم است زیرا سیگار کشیدن می تواند خطر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و سایر مسائل چشمی را افزایش دهد.

3. حفظ کردن وزن در سطح سالم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات به همراه مصرف مکمل هایی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های C و E می تواند به جلوگیری از بروز بیماری های چشمی یاری کند.

4. هیدراته ماندن برای حفظ کردن سلامتی چشم و جلوگیری از خشکی و سوزش لازم است.

5. استفاده کردن از لامپ های روشن تر در خانه و منظم نگه داشتن فضای محل زندگی می تواند به جلوگیری از خطراتی مانند برخورد با اشیا و احتمال سقوط یاری کند که به ویژه برای افراد مسن خطرناک هستند.

اگرچه مسائل چشمی مرتبط با افزایش سن رایج هستند اما با داشتن یک سبک زندگی سالم و معاینه منظم چشم می توانید بینایی خوبی را برای سالیان متمادی حفظ کنید. پژوهش هایی که در حال اجرا شدن هستند ممکن است درمان ها و داروهای تازهی را در دسترس قرار دهند و گزینه های بیشتری را برای محافظت از چشم های در حال پیر شدن ارائه نمایند.

منبع: گردشبان

به "آنچه باید در خصوص پیر شدن چشم ها بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در خصوص پیر شدن چشم ها بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید