6 ویژگی دندان پزشک خوب

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، اگر دنبال یک دندان پزشک خوب می شد که هم با او راحت باشید، هم از فرایند درمان خودتان لذت ببرید و هم مدتی را که در مطب دندان پزشکی نشسته اید، احساس آرامش کنید؛ باید با ویژگی های یک مطب ایده آل دندان پزشکی و مختصات یک دندان پزشک کاردان آشنا شوید. این مطلب به شما یاری می نماید معیارهایی را به همین دلیل فرا بگیرید.

6 ویژگی دندان پزشک خوب

6 ویژگی دندان پزشک خوب

نویسنده:دکتر عباسعلی صحافیان، متخصص ارتودنس

اگر دنبال یک دندان پزشک خوب می گشت که هم با او راحت باشید، هم از فرایند درمان خودتان لذت ببرید و هم مدتی را که در مطب دندان پزشکی نشسته اید، احساس آرامش کنید؛ باید با ویژگی های یک مطب ایده آل دندان پزشکی و مختصات یک دندان پزشک کاردان آشنا شوید. این مطلب به شما یاری می نماید معیارهایی را به همین دلیل فرا بگیرید.

به نظر شما یک مطب دندان پزشکی استاندارد باید دارای چه فضاهایی باشد؟ چه اتاق هایی را باید در یک مطب دندان پزشکی ایده آل ببینید؟ هر مطب دندان پزشکی باید مجهز به 4 فضای کاملا مجزا از یکدیگر باشد. بخش نخست به بیماران مراجعه نماینده به مطب دندان پزشکی تعلق دارد. بیماران، محدوده سنی متفاوتی دارند ولی فقط ضروری است اتاق انتظار بچه ها از بزرگسالان جدا گردد. برای اتاق انتظار کودک، می توان از تصاویر و شخصیت های مورد علاقه بچه ها به شکل پوستر روی دیوارها استفاده کرد یا اسباب بازی هایی را برای بچه ها در آن قرار داد. در این محیط، بچه ها به دور از محیط پرسروصدا و شکایت بزرگسالان در کنار همسالان خود خواهند بود و با تماشا همسالان شان که به مطب دندان پزشکی آمده اند، راحت تر با ترس و نگرانی هایشان کنار می آیند. بهتر است سرویس بهداشتی جداگانه ای برای بچه ها و بزرگسالان در نظر گرفته گردد. برای منشی مطب که مسوولیت پذیرش بیماران و بایگانی پفراینده ها را بر عهده دارد هم باید فضای مناسبی در نظر گرفته گردد. قسمت پذیرش باید به این شکل باشد که در یک سمت مراجعان و در سمت دیگر کارکنان مطب قرار بگیرند و در عین حال مراجعه نمایندگان بتوانند در حالت ایستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم توان جسمی) با کارکنان مطب صحبت نموده و فرم های لازم را پر نمایند. فضای سوم، فضای درمانی است که شامل اتاق دندان پزشک، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون می گردد. در بعضی از مطب های مدرن برای اینکه بیماران از شرایط استریلیزه مطمئن شوند، یک اتاق استرلیزه شیشه ای وسط کلینیک می سازند و وسایل را در آن قرار می دهند تا بیماران با تمایل بیشتری به مطب بیایند. تمام فضاهای مطب باید پوشش سرامیک و قابل شست وشو داشته باشد و جایگاه دندان پزشکی هم باید پوشش های پلاستیکی قابل شست وشو داشته باشد.

اخلاق یک دندان پزشک حرفه ای

حتما شما هم دوست دارید که در مطب دندان پزشکی، علاوه بر تمیز و مرتب بودن خود مطب، با یک دندان پزشک خوش اخلاق مواجهه داشته باشید. یک دندان پزشک خوب و حرفه ای و پیروز از این ویژگی ها بهره مند است:

1.از گفت وگو با پرستار خود در خصوص مسایل خصوصی و خانوادگی یا انتقاد از وضع موجود در حضور بیماران و حین درمان خودداری می نماید. صحبت های او فقط درباره امور جاری درمان و مسایل مطب است. او از شوخی کردن و گفتن لطیفه پرهیز می نماید. گفت وگوی کارکنان مطب با بیماران هم باید محترمانه باشد. در چنین فضایی هرگز حرکات و اعمال ناشیانه بیمار که از بی اطلاعی سرچشمه می گیرد، تمسخر نمی گردد؛ مثلا درآوردن کفش ها هنگام نشستن روی جایگاه دندان پزشکی مورد استهزا قرار نمی گیرد. در چنین مواردی خیلی صمیمانه می گردد گفت: احتیاجی به درآوردن کفش ها نیست.

2.یک دندان پزشک کاردان از نحوه درمان صورت گرفته به وسیله همکاران دیگرش انتقاد نمی نماید و هرگز از بدگویی بیمار از همکاران دیگرش هم استقبال نمی نماید و فقط گوش می نماید. هرگز نمی گوید: بله، متاسفانه خیلی از همکاران دندان پزشک اعمال غیربهداشتی یا غیرانسانی انجام می دهند. و حتی وقتی از کار ضعیف همکاری سوال می گردد، احتمالا چیزی در این حدود می گوید که: من از شرایط قبل از درمان اطلاعی ندارم که قضاوت کنم. شاید چاره ای جز این نبوده است. او توجه دارد که همواره بیماران راضی وی نزد وی می آیند و بیماران ناراضی وی نزد دیگر همکاران می فرایند. بیماری که از همکاران دیگر نزد وی بدگویی می نماید به زودی از وی هم نزد دیگران بدگویی خواهد نمود. بعضی همکاران، حتی در محافل و مجالس خصوصی هم از روش های غلط و مردم فریب دیگران با هیجان تعریف می نمایند و باعث بدبینی به کل حرفه پزشکی می شوند. اما شما به اسم یک پزشک یا دندان پزشک، اگر همکاری را می شناسید که شئون پزشکی را رعایت نمی نماید، بهتر است مستقیما به خود وی تذکر دهید یا از پیش کسوتان حرفه بخواهید او را نصحیت نمایند.

3.دندان پزشک خوب هرگز بیمار را تحقیر نمی نماید؛ چراکه تحقیر ممکن است با نگاه، گفتار یا عمل باشد؛ مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهین آمیز یا بیماری را بر بیمار دیگر ترجیح دادن یا عدم رعایت نوبت که همگی باعث تحقیر و عصبانیت و گاهی باعث ایجاد بغض می گردد.

4.تبعیض بیش از هر چیز، افراد را عصبانی می نماید. اگر روزی همه بیماران بیش از معمول منتظر بمانند در نهایت گله خواهند کرد ولی اگر پس از ساعت ها انتظار نوبت آنها رعایت نگردد، این باعث عصبانیت بقیه بیماران می گردد. گاهی واکنش بعضی بیماران آنقدر شدید است که با انکار درمان مطلوب، نارضایتی خود را بروز می دهند یا به مراجع قانونی مثل نظام پزشکی شکایت می نمایند.

5.یک دندان پزشک کاردان درحضور بیمار، تلفنی از معامله اتومبیل، خرید زمین یا روش گرفتن وام از بانک صحبت نمی نماید. اگر برای گفت وگو در چنین موضوع هایی کسی به وی تلفن کرد، از منشی می خواهد شماره تلفن او را بگیرد تا در اولین فرصت از اتاق شخصی خود با وی تماس برقرار کند. البته پدر یا مادر، معلمان و اساتید استثنا هستند؛ زیرا معطل نگه داشتن آنها آن روی خط به وسیله منشی محترمانه نیست.

6. او هرگز اجازه نمی دهد بیمار، ناراضی از مطب برود. اگر اشتباه یا سوءتفاهمی اتفاق افتاده، حتما با او صحبت می نماید و به او شرح می دهد. اگر کوتاهی از طرف وی یا کارکنان مطب بوده، با صداقت آن را قبول می نماید و معذرت می خواهد؛ به ویژه گله و شکایت از کارکنان را بدون تعصب می پذیرد. او پیش داوری نمی نماید و حق را به یک طرف نمی دهد. ابتدا اظهارات دو طرف را می شنود و سپس قضاوت می نماید و اگر سوءتفاهمی اتفاق افتاده، حتما بیمار را توجیه می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "6 ویژگی دندان پزشک خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ویژگی دندان پزشک خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید