چگونه تورم لب ها را سریع کاهش دهیم

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، تورم در لب ها باعث می گردد که بسیاری از ما فکر کنیم بر شخصیت و ظاهر ما تاثیر می گذارد. برجسته ترین موضوع این مقاله کاهش تورم لب ها با یاری دارو یا بدون آن است.

چگونه تورم لب ها را سریع کاهش دهیم

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

تورم در لب ها باعث می گردد که بسیاری از ما فکر کنیم بر شخصیت و ظاهر ما تاثیر می گذارد. برجسته ترین موضوع این مقاله کاهش تورم لب ها با یاری دارو یا بدون آن است.

بافت لب ها نرم و حساس هستند، و به راحتی آسیب پذیر هستند. جراحات جزئی مثل گاز گرفتن تصادفی لب حین غذا خوردن یا برخورد توپ روی صورت می توانند باعث تورم در لب ها شوند. زمانی که لب های متورم داشته باشید احساس بدی خواهید داشت، چون آن ها یکی از برجسته ترین اعضای قابل رویت صورت هستند. اگر تورم بیش از حد باشد، در این صورت حتی ممکن است باز کردن دهان برای غذا خوردن، صحبت کردن و ... سخت باشد. بخاطر همه این دلایل، احساس می کنید که احتیاج دارید سریع از شر تورم لب ها خلاص شوید. بهبود سریع از این مشکل امکان پذیر است زیرا بافت لب ها دارای ویژگی منحصر به فردی است که جراحت بافت آن سریع تر از بافت های دیگر قسمت های بدن بهبود می یابد. درواقع، تورم بخشی جدایی ناپذیر از فرایند درمان است.

علل

علاوه بر جراحت، بسیاری از عوامل اساسی دیگر هم می توانند سبب تورم لب های شما شوند. چند علل عمده به توضیح زیر است:

تبخال: این بیماری به علت عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد. این بیماری با نام های دیگری مانند تاول تب و زخم های سرد هم شناخته می گردد.

آلرژی های پوستی: این مشکل می تواند به وسیله مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد حساسیت زای مختلف در محیط و نیش حشرات ایجاد گردد.

آلرژی های غذایی: این یک واکنش آلرژیک است که باعث خارش و تورم لب ها پس از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی خاص می گردد.

کمبود مواد مغذی: کمبود ویتامین B باعث تورم در گوشه لب ها می گردد. سایر علایم همراه با این مشکل شامل قرمزی، پوسته پوسته شدن و ترک در گوشه دهان است.

تغییر در درجه حرارت: لب ها هیچگونه غدد چربی ندارند که بتوانند لب ها را مرطوب و چرب نگه دارند. بنابراین، زمانی که آن ها در معرض سرمای شدید باشند، خشک شده و تورم ایجاد می گردد. اتفاق مشابه می تواند حین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اتفاق بیافتد.

درمان

وقتی تورم در لب ها با خونریزی همراه است در این صورت احتیاج به مداخله فوری پزشکی دارد. خونریزی از بریدگی های جزئی و صدمات را می توان با پماد متوقف کرد. پزشک هم ممکن است برای جلوگیری از هرگونه عفونت باکتریایی ثانویه در منطقه آلوده، پماد آنتی بیوتیک تجویز کند. یک جراحت تروماتیک جدی که به شدت به بافت لب آسیب زده، اغلب می تواند به وسیله بخیه بهبود یابد.

برای کمبود مواد مغذی در بدن احتیاج به مصرف مکمل های ویتامین است. بعلاوه برای بهبود سریع تر باید غذاهایی که غنی از ویتامین B هستند مانند جو، موز، آووکادو، حبوبات، کبد، بوقلمون و ... مصرف کرد.

شیوع مکرر تاول تب با پمادهای موضعی و داروهای خوراکی ضدویروس درمان می گردد. پزشک ها اغلب استفاده از روغن ویتامین E بر پوست خشک و لب های متورم که نتیجه قرار گرفتن در معرض شرایط گرمایی شدید است توصیه می نمایند.

چگونه از شر تورم لب ها بر اثر واکنش آلرژیک خلاص شویم؟

در صورت واکنش های آلرژیک، پزشک ها ابتدا سعی می نمایند ماده حساسیت زایی که باعث ایجاد تورم می گردد را شناسایی نمایند و به بیمار توصیه نمایند که از ماده حساسیت زای شناسایی شده کاملا اجتناب نمایند. سپس برای کنترل تورم لب ها، داروهای آنتی هیستامین تجویز می نمایند. در صورتی که تورم بیش از حد باشد، کورتیکواستروئیدهای خوراکی هم برای کاهش سریع تورم احتیاج خواهد بود.

چگونه تورم لب را بدون احتیاج به دارو سریع کاهش دهیم

بعضی از داروهای ممتاز خانگی که واقعا برای تورم خفیف لب ها موثر هستند وجود دارند. بعلاوه می توانید آن ها را همراه با داروهای تجویزی که در بخش قبلی در خصوص آن بحث شد مصرف کنید. تعدادی از آن ها در زیر آمده است:

اعمال سرما: دو راه مختلف برای اعمال سرما وجود دارد. می توانید یک مکعب یخ را در یک تکه پارچه نرم قرار دهید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. یا یک قاشق را به مدت 10 دقیقه داخل فریزر قرار دهید و سپس قاشق سرد را روی لب قرار دهید. این کار جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می دهد، و می تواند درد و تورم را در طی چند دقیقه کاهش دهد.

جوش شیرین: با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری و جوش شیرین یک خمیر ضخیم بسازید و یک پوشش ضخیم از این مخلوط را روی قسمت ملتهب لب قرار دهید. این کار احساس خارش و بعلاوه التهاب ناشی از بثورات آلرژیک، تاول تب یا گزش حشرات را پایین می آورد.

آلوورا: هنگامی که شما ژل تازه آلوورا را در منطقه متورم قرار می دهید، به آسانی جذب پوست می گردد و خواص ضدالتهابی طبیعی آن درد و التهاب را بسیار سریع کاهش می دهد. بعلاوه می تواند با هرگونه عفونت باکتریایی که میل دارد روی لب ترک خورده توسعه یابد، مبارزه کند. می توان با خیال راحت از آن برای لب های آفتاب سوخته، گزش حشرات و تب خال دهان استفاده کرد.

چای سیاه کیسه ای: چای سیاه دارای یک ترکیب به نام تانن است که دارای خاصیت جمع نمایندگی عالی است. این خاصیت بافت های نرم بدن را منقبض و تورم را کاهش می دهد. یک چای کیسه ای را به مدت 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس آن را از آب گرم بیرون اورده و اجازه دهید خنک گردد. حالا آن را روی منطقه متورم به مدت 15 دقیقه قرار دهید. برای این که این کار سریع تر نتیجه بدهد روزی 3 یا 4 بار تکرار کنید.

بیشتر اوقات، شما با لیسیدن مکرر ناحیه، فرایند درمان را به تاخیر می اندازید. درست است که کنترل کردن خود در این لحظه سخت است اما مجبور هستید. به این علت که این کار می تواند تورم را بیشتر کند. بنابراین اگر می خواهید که سریع تورم لب را کاهش دهید، از کشیدن زبان خود روی لب هایتان جلوگیری کنید.

منبع: راسخون

به "چگونه تورم لب ها را سریع کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تورم لب ها را سریع کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید