پیشنهاد مجازات و محرومیت اجتماعی برای رانندگان متخلف خودروهای سواری

به گزارش وبلاگ نت ترکیه، یک سال از اجرای طرح موتوریار در مرکز گذشت، طرحی که بر اساس آن بعضی از تخلفات موتورسیکلت سواران به جای مجازات ریالی و توقیف باید با اقدامات اجتماعی جبران گردد. رییس پیشین پلیس راه کشور به همین دلیل پیشنهاداتی را برای اجرای بهتر این طرح ارائه نموده و معتقد است که می توان چنین طرحی را برای بعضی از تخلفات رانندگان خودروهای سواری نیز اجرا کرد.

پیشنهاد مجازات و محرومیت اجتماعی برای رانندگان متخلف خودروهای سواری

علیرضا ناماعیلی ، رییس پیشین پلیس راه کشور و مدرس دانشگاه در گفت وگو با وبلاگ نت ترکیه درباره اجرای طرح موتوریار در تهران اظهارکرد: سال هاست که در کشورهای پیشرفته مجازات های اجتماعی، جایگزین بعضی از مجازات های ریالی شده است. مثلا بارها شده که در خبرها خوانده ایم مجازات فردی که اقدام به ریختن زباله در خیابان نموده بود، جمع کردن زباله از کف خیابان بوده و اقداماتی نظایر آن و اتفاقا عمده مردم هم از چنین اقدامی در یک کشور پیشرفته استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد پرداخت جریمه ریالی قدرت بازدارندگی و آموزندگی خود را از دست می دهد، اظهارکرد: بعضی از اقشار آسیب چندانی از پرداخت جریمه ریالی نمی بینند و همین موضوع هم سبب می گردد که جریمه برایشان حتی آموزندگی هم نداشته باشد، اما از طرف دیگر مطالعات نشان داده که مجازات اجتماعی بر روی افراد و به خصوص چنین افرادی اثرگذاری بالایی دارد.

رییس پیشین پلیس راه کشور با اشاره به اجرای طرح موتوریار گفت: سال ها بود که موتورسیکلت های متخلف در شهر توقیف و جریمه می شدند، اما باز هم چالش موتورسیکلت سواران به جای مانده بود. در این شرایط موتوریار به اجرا عایدی که به نظرم طرح خوبی است، اما قطعا باید بهتر گردد.

ناماعیلی موتورسیکلت را ابزار معیشت و زندگی بعضی از موتورسیکلت سواران توصیف کرد و گفت: اگر بپذیریم که موتورسیکلت دستکم برای درصد قابل توجهی از راکبان آن ابزار امرار معاش و زندگی است، پس قطعا توقیف کردن آن زندگی افراد را با چالش روبرو خواهد نمود. خب همین چالش ممکن است خود را به شکل جرائم و ناهنجاری های دیگر نشان دهد و چه بسا ممکن است با توقیف موتورسیکلت این فرد به سمت انجام اقدامات خلاف یا رفتارهای هنجارشکنانه برود. از طرف دیگر توقیف موتورسیکلت چنین فردی نیز تنش بین این افراد و پلیس را هم افزایش می دهد.

وی ادامه داد: پس منطقی است که باید راهکاری با پیامد کمتر، تنش و چالش کمتر و در عین حال اثربخشی بیشتر را جایگزین کرد که من فکر می کنم طرح موتوریار دارای چنین ویژگی هایی است. در واقع در اجرای موتوریار، فرد متخلف ساعاتی با پلیس همراه شده و در این مدت افرادی مانند خودش را از منظر یک پلیس می بیند و همین موضوع قدرت آموزشی بالایی دارد. علاوه بر آن فرد متخلف متوجه سختی کار مأموران پلیس هدایت و رانندگی نیز خواهد شد.

این مدرس دانشگاه درباره اقداماتی که ضروری است در خصوص موتوریار انجام گردد، گفت: متأسفانه تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی در خصوص موتوریار صورت نگرفت. ببینید برای اجرای یک طرح ترافیکی ضروری است چندبار بیشتر از آنچه که در اجرا انرژی صرف می گردد در حوزه اطلاع رسانی و رسانه انرژی صرف گردد تا همه مردم از آن آگاه شوند. اما الان عمده مردم چیزی درباره موتوریار نمی دانند.

ناماعیلی اضافه نمود: پیشنهادات دیگر این است که پلیس برای بعضی از این موتورسیکلت سواران دوره های آموزشی هم برگزار کند. یعنی علاوه بر پوشیدن کاور موتوریار و مشارکت در تسهیل ترافیک، ماموران از فرد متخلف بخواهند که در بازه زمانی معینی برای فراگیری آموزش های بیشتر در بعضی دوره ها حاضر گردد، حتی می توان این دوره های آموزشی را در همان محل هم برگزار کرد و در انتها هم بهتر است یک بروشور آموزشی از قوانین مربوط به موتورسیکلت به این افراد داده گردد.

رییس پیشین پلیس راه کشور درباره اجرای طرح مشابه موتوریار برای خودروهای سواری نیز تحت عنوان خودرویار نیز اظهارکرد: چندان با نام آن کاری ندارم و می تواند انتخاب دیگری برای نامش داشت. اما به طورکلی من با مجازات های اجتماعی به جای مجازات های اقتصادی و ریالی موافقم. این مجازات ها بسیار تاثیرگذار است و در کشورهای بسیاری اجرا می گردد.

وی ادامه داد: در خصوص خودروهای سواری نیز می توان این طرح را به صورت پایلوت برای چند تخلف که ریسک بالایی دارند، اجرا کرد و رانندگان پرخطر بیایند و به این شکل مجازات شوند. یا مثلا در جاده ها از رانندگان پرخطر خواسته گردد که برای ساعاتی در کنار ماموران پلیس راه حاضر بوده و هم مسائل و سختی کار ماموران پلیس راه را از نزدیک ببینند و هم رفتار خود را در دیگر راننده های پرخطر دیده و خود را اصلاح نمایند. بعلاوه می توان مجازات ها و محرومیت های اجتماعی دیگری را نیز برای این افراد در نظر گرفت.

ناماعیلی در انتها ابراز امیدواری کرد که اجرای طرح موتوریار همچنان تداوم داشته و با گذشت زمان به سمت کارایی بیشتر برود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهاد مجازات و محرومیت اجتماعی برای رانندگان متخلف خودروهای سواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد مجازات و محرومیت اجتماعی برای رانندگان متخلف خودروهای سواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید